En hjælpende hånd

Godt nyt, at færgen til Fyn bliver elektrisk

 

Selvom vi ikke kender alle detaljerne endnu, er det sikkert at fra 2024 er det ikke bare færgen til Ærø, der er elektrisk, men også ruten mellem Fynshav og Bøjden. Det skyldes at det udbud af ruten, som har været et par år undervejs, nu er afgjort. Molslinjen skal sejle både denne rute og den statslige rute til Samsø, der også elektrificeres.

 

I min tid som minister stod jeg ikke blot for at forberede udbuddet, jeg havde også tæt dialog med de berørte kommuner, både før og efter seneste kommunalvalg. Jeg indgik også den politiske aftale, der ligger til grund for udbuddet med SF, Radikale og Enhedslisten. Aftalens fokus er på reduktion af CO2, bedre forhold for de rejsende og flere afgange.

 

Når vi endnu ikke kan få så meget at vide om detaljerne for fremtidens færgedrift skyldes det dog ikke manglende vilje hos Molslinjen. Jeg tror faktisk de er ved at revne af stolthed over at kunne fortælle mere om fremtidens færgedrift. Nej, det skyldes udbudsreglerne, der foreskriver en periode fra udbuddet er afgjort og til kontrakten endeligt indgås, hvor andre bydere har mulighed for at kunne klage.

 

Først når denne periode er overstået kan vi få flere detaljer. Personligt er jeg da også ved at revne af nysgerrighed over hvad det er for nogle nye færger, der sejle i Lillebælt fra Fynshav. Men alt godt kommer som bekendt til den som venter. Jeg håber naturligvis, at der ikke bliver for meget udbudsretligt bøvl, så ventetiden ikke bliver for lang.

 

Stor var min overraskelse derfor også, da jeg i både JydskeVestkysten og SønderborgNyt kunne læse, at byrådsmedlem og snart forhenværende MF Ellen Trane Nørby åbenbart har stillet en byge af spørgsmål til min efterfølger i Transportministeriet omhandlende alt det, som jeg er overbevist om at Molslinjen gerne vil fortælle, men som vi altså må vente lidt på at blive klogere på, grundet udbudsreglerne.

Særligt kan det undre, da Venstre end ikke er med i aftalen om færgerne og at Ellen jo dog trods alt har mit telefonnummer, så er der noget hun ikke forstår kan hun jo bare ringe og spørge mig direkte.

 

Til sidst til de der tænker: Jamen, hvad så med en bro mellem Als og Fyn? Bliver den ikke til noget nu der kommer grønne færger? Det korte svar er: Jo. For man kan godt sikre grønne færger og arbejde for en fast forbindelse samtidig. Den forundersøgelse der er ved at blive foretaget netop nu skal blandt andet vise om det snarere skal være en tunnel end en bro. Forundersøgelsen blev besluttet i det infrastrukturforlig jeg forhandlede på plads sidste sommer. Når resultatet foreligger, så kan man gå videre med først en miljøvurdering og siden tekniske forberedelser, inden selve anlægsarbejdet kan igangsættes. Naturligvis under forudsætning af at der også til den tid er et flertal i Folketinget. Det vil jeg gøre mit for at der er.

 

Alt imens den proces forhåbentlig går vel, har vi naturligvis brug for gode grønne færger - og de er altså på vej, og lad os i første omgang glædes ved det.